Przejdź do treści
Ikony społecznościowe

Dostępność MasterStone WCAIG 2.1

Deklaracja Dostępności dla strony internetowej https://masterstone.pl

MasterStone DK zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej MasterStone DK.

Data publikacji strony internetowej: 2010-08-12. Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2024-10-11.

Status zgodności z ustawą

Strona internetowa jest zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Przygotowanie deklaracji dostępności

Oświadczenie sporządzono dnia: 2024-10-10.

Deklarację sporządzono na podstawie badania przeprowadzonego przez podmiot zewnętrzny: Interstrony.net.

Dokumentu zawierającego wynik przeglądu, badania lub audytu dostępności cyfrowej strony internetowej lub aplikacji mobilnej - https://masterstone.pl/audyt-dostepnosci

Data ostatniego przeglądu deklaracji: 2024-10-10.

Skróty klawiaturowe

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest: Jacek Kapustka, jacek.kapustka@masterstone.pl;

Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu +48 602 288 080. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.

Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp.

Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji.

Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej.

Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Strona internetowa Rzecznika Praw Obywatelskich

Dostępność architektoniczna Dodatkowe informacje

  • Informacja o naszej działalności w tekście łatwym do czytania (ETR): https://masterstone.pl/dostepnosc
  • Informacja o naszej działalności w języku migowym (PJM): https://masterstone.pl/dostepnosc
  • Aktualny raport z zapewnienia dostępności: https://masterstone.pl/dostepnosc
  • Jak wnioskować o tłumacza polskiego języka migowego: https://masterstone.pl/dostepnosc
Prosimy o noszenie maseczek w budynku. WCAG to skrótowiec od Web Content Accessibility Guidelines, czyli wytycznych dotyczących dostępności treści internetowych. Obecnie obowiązuje wersja 2.1 tych wytycznych. Wyjaśniają one, jak tworzyć strony internetowe i aplikacje aby udostępnić je osobom z niepełnosprawnościami np. wzroku, słuchu, ruchu, ale też z niepełnosprawnością intelektualną czy zaburzeniami poznawczymi. Strony internetowe i aplikacje mobilne, które spełniają wytyczne WCAG nazywamy dostępnymi cyfrowo. Wymagania dostępności cyfrowej dla podmiotów publicznych Wszystkie strony internetowe i aplikacje mobilne podmiotów publicznych muszą być dostępne cyfrowo. Wynika to z Ustawa z 4 kwietnia 2019r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (pdf). Szczegóły znajdziesz w omówieniu tych wymogów dla podmiotów publicznych. Struktura WCAG 2.1 WCAG 2.1 opiera się na 4 zasadach: postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość, solidność (w polskim i unijnym prawie określana jako kompatybilność).

Wbrew pozorom zasady te nie są techniczne, a raczej zmuszające do myślenia o różnych użytkownikach, którzy np.:

  • chcą wiedzieć co jest na zdjęciu choć nie widzą,
  • nie mogą korzystać z myszy, a jedynie z klawiatury,
  • powiększają sobie widok stron lub zmienią jej kolory, żeby móc lepiej widzieć treści,
  • zmienić ustawienia przeglądarki, aby treść była bardziej czytelna
  • chcą wiedzieć co jest na zdjęciu choć nie widzą,
  • chcą wiedzieć co jest na zdjęciu choć nie widzą,

Zasady te dotyczą wszystkich elementów strony i aplikacji - kodu, treści i sposobu ich działania. Żeby je wdrożyć muszą zaangażować się wszyscy odpowiedzialni za te obszary na stronie lub w aplikacji.

Zasady WCAG 2.1 są podzielone na 13 wytycznych. Każdy wytyczna jest z kolei podzielony na określone wymagania- 'kryteria sukcesu'.

Zasada 1: Postrzegalność

Spraw by użytkownicy mogli korzystać ze strony internetowej lub aplikacji za pomocą dostępnych dla nich zmysłów.

Strona spełnia reguły: 'Postrzegalności' realizując poniższe wytyczne:

  • alternatywy tekstowe dla treści nietekstowych (np. opis alternatywny do zdjęć i grafik, z których skorzystają osoby niewidome);
  • transkrypcje tekstowe materiałów audio i filmów, napisy i audiodeskrypcje do filmów;
  • logiczną strukturę treści (nagłówki, listy itp.);
  • odpowiednie znaczniki dla każdej funkcji (formularzy i tabel danych), aby relacje między treścią były poprawnie zdefiniowane;
  • wyróżnienia, które nie opierają się jedynie na kolorze;
  • kolory tekstu, które są wyraźnie widoczne na kolorze tła;
  • czytelność i widoczność treści i funkcji gdy rozmiar tekstu zostanie zwiększony o 200%;
  • niepublikowanie obrazów tekstu;
  • responsywność- automatyczne dostosowywanie się widoku do szerokości ekranu urządzenia użytkownikami.

Zasada 2: Funkcjonalność

Spraw by użytkownicy mogli znajdować i używać treści oraz funkcji, niezależnie od tego, jak nawigują (np. za pomocą samej klawiatury, samej myszy).

Strona spełnia reguły: 'Funkcjonalności' realizując poniższe wytyczne:

  • obsługa całej aplikacji za pomocą tylko klawiatury;
  • opcje odtwarzania, wstrzymywania i zatrzymywania interaktywnych elementów;
  • brak migających treści i możliwość wyłączania animowanych elementów przez użytkownika;
  • link pozwalający przeskoczyć szybko do treści- 'przejdź do treści';
  • tytuły stron i podstron zrozumiałe i pasujące do treści;
  • zrozumiałe linki, których treść wyraźnie mówi dokąd prowadzą nagłówki, które jasno opisują treści i etykiety jasno opisujące co wpisać w dane pole formularza;
  • dobrą widoczność elementu, który jest w danym momencie wybrany za pomocą klawiatury (fokus);
  • unikanie złożonych gestów na ekranach dotykowych lub zapewnienie dla nich prostszej alternatywy;
  • możliwość wyłączania i zmiany skrótów klawiaturowych;

Zasada 3: Zrozumiałość

Spraw by użytkownicy rozumieli treści i sposób działania strony lub aplikacji.

Strona spełnia reguły: 'Zrozumiałości' realizując poniższe wytyczne:

  • prosty język (bez zbędnych słów i urzędniczego żargonu);
  • unikanie trudnych dla użytkowników słów i wyrażeń lub ich wyjaśnienie w prosty sposób;
  • wyjaśnienia do skrótów i akronimów;
  • określenie w kodzie strony/aplikacji w jakim języku jest jej treść;
  • spójny wygląd i działanie elementów na wszystkich podstronach;
  • widoczne i zrozumiałe etykiety przy każdym polu formularza;
  • dostępne i zrozumiałe komunikaty błędów w formularzach i podpowiedzi jak je poprawić.

Zasada 4: Solidność

W polskim i unijnym prawie ta zasada nazwana jest 'kompatybilnością'. Spełnienie zasady solidności opisanej w WCAG oznacza spełnienie kompatybilności opisanej w prawie.

Spraw by treści i funkcje działały poprawnie w wielu różnych programach użytkowników (np. przeglądarkach internetowych oraz czytnikach ekranu osób niewidomych).

Strona spełnia reguły: 'Solidności' realizując poniższe wytyczne:

  • prawidłowy kod, zgodny ze standardem sieciowym HTML;
  • dostępne dla użytkowników korzystających z technologii asystujących informacje o statusie/stanie;
  • zgłaszanie przez technologie asystujące pojawiających się ważnych komunikatów lub okien modalnych.